Idag deltog vi i ett riksdagsseminarium som handlade om hur problem med samsyn och visuell uppmärksamhet påverkar läsförmågan.
Enligt den senaste PISA-undersökningen har en fjärdedel av Sveriges 15-åringar stora svårigheter med läsning och räkning. Samtidigt märks det att många skolbarn har problem med samsyn utan att själva vara medvetna om det, vilket påverkar både koncentrationsförmågan och skolgången.
Samsynsproblem innebär att ögonen inte samarbetar som de ska. Detta kan leda till symptom som huvudvärk, trötta ögon, värk i och runt ögonen samt dubbelseende. Orsaken är ofta att ögonens muskler inte fungerar och samarbetar som de bör.
Optometrist Therese Westerlund förklarade att samsynsproblem ofta uppstår på grund av utmattning i det visuella systemet, vilket kan orsakas av långvarig användning av små skärmar och intensivt närarbete.
Under seminariet berättade professor Rune Brautaset från Karolinska Institutet om hur ögonkoordinationsträning kan bidra till förbättrad läsförmåga och vara särskilt värdefull för elever med lässvårigheter, dyslexi och ADHD.
Metoder för att träna ögonkoordination är inte nya – ett exempel är övningar för att träna nära- och fjärrfokus genom att titta på en penna. Men det finns även mer moderna lösningar. Imvi Labs berättade om sin patenterade VR-träning som hjälper till att förbättra både läshastighet och ögonkoordination. De presenterade även resultat tillsammans med lärare som själva använder Imvi Labs träning med sina elever.
Läs mer här:
https://imvilabs.com/forskning-utveckling
Tack för att vi fick ta del av seminariet och testa VR-träningen!